Autofatike. O możliwości określenia nie-apofatycznej i nie-katafatycznej teologii. Konrad Dydak Rycyk OFM

O. dr Dydak Konrad Rycyk OFM opublikował książkę pt. AUTOFATIKE

O. dr Dydak Konrad Rycyk OFM opublikował książkę pt. AUTOFATIKE 2048 1406 Śląscy Franciszkanie

O. dr Dydak Konrad Rycyk OFM opublikował książkę pt. „ΑΥΤΟΦΑΤΙΚΗ. O możliwości określenia nie-apofatycznej i nie-katafatycznej teologii”. Zapraszamy do lektury!

Fragment z Preludium (s. 18-23)

Czym jest — albo pewnie lepiej zapytać — czym mogłaby być tytułowa ΑΥΤΟΦΑΤΙΚΗ? Na czym właściwie może polegać zadana w tytule autofatyczność? Co takiego dokładnie oznacza (ewentualne) sumienne uwzględnienie jej zasad i wymogów w ramach wywodów filozoficznych i teologicznych? (…)

Prezentowane Czytelnikom studium albo rozprawka nie rości sobie z oczywi­stych powodów praw do formułowania wniosków, które w ich przedmiocie zamykają jakikolwiek dalszy dyskurs. Nie pre­tenduje również do udzielenia jakichkolwiek ostatecznych odpowiedzi. Przeciwnie. Pozostaje jedynie próbą odpowiedzi na pytanie o możliwość określenia „teologii trzeciej”: teologii nie–apofatycznej i nie–katafatycznej. Próbą odpowie­dzi na pytanie, co takiego niesie ze sobą — o ile możliwe jest w ogóle jej wstępne sformułowanie — tytułowa αὐτοφατικη,. Jeśli bowiem jest to możliwe, to wydaje się, że postulowana teologia autofatyczna jest czymś, co dopiero przed nami…

Jeśli αὐτοφατικη, jest rzeczywiście tym, co dopiero przed nami, to jednocześnie nie sposób jej wyczerpać na kartach tej rozprawki. Można jedynie — zgodnie z tytułem — podjąć się rozpatrywania możliwości jej określenia, albo podjąć próbę jej określenia w jej własnych początkach, u jej progów; albo przedstawić ją niczym coś zamyślanego i zamierzane­go: jak dźwięk albo obraz. To studium to jedynie przedpisek (antescriptum), preludium, albo — nawiązując do greckiej ikonografii — pierwsze obrazowanie, protoeikadzon.

A to fragment recenzji prof. dr. hab. M. Manikowskiego:

Książką jest napisana z pasją badacza. Nawet dla osoby słabo obeznanej z tradycją myśli greckiej jest ona zrozumiała, bowiem każda myśl, każda sugestia czy intuicja ma zawsze podparcie w tekście źródłowym, co więcej – mamy nie tylko oparcie się o tłumaczenia, ale mamy zawsze oryginalny tekst grecki i możemy, to dla tych którzy greką władają, skonfrontować autorskie tłumaczenia o. Rycyka z oryginałem. I wiemy, że nie jest to nadinterpretacja czy takie interpretowanie, by prowadziło do zamierzonego z góry celu. Nie, sposób prowadzenia narracji filozoficznej jest taki, że jesteśmy świadkami „dziejącego się” na naszych oczach myślenia, dogłębnego myślenia, nie idącego „na skróty”, podejmującego wszelkie pojawiające się wątpliwości. Autor okazuje się nie tylko tym, który czyta greckie teksty, ale je rozumie, widzi w nich konsekwencje tego myślenia i nam je podaje. (…) O. Konrad Dydak Rycyk napisał książkę niezwykle ważną dla każdego filozofia czy teologa, który spotyka się lub spotykał się będzie z kwestią Boga, Jego istnienia i sposobami mówienia o Nim. Zaproponowana „teologia trzecia”, teologia autofatyczna, jest niezwykle cennym zagadnieniem, zapewne jeszcze wymagającym dalszych studiów, ale już inspirująca do myślenia. I jeszcze jedno: jest to też niezwykle odważna propozycja filozoficzna, która powinna przyczynić się do poważnego potraktowania myślenia teologicznego, szczególnie dziś, kiedy próbuje się myśleć o teologii jako całkowicie nienaukowej. Książka o. Rycyka pokazuje, że tak nie jest.

Książka jest dostępna w formie papierowej bądź jako e-book (pdf) na stronie Wydawnictwa von Borowiecky: www.ksiegarnia.vb.com.pl

p